Encourage healthy eating

Anneler Ne İster Çocuklar Ne Yer?

Merhaba sevgili okurlar,

              Bugün sizlere okul öncesi dönemdeki çocukların temel beslenme ihtiyaçlarından, karşılaşabileceğiniz beslenme problemleri ve bu problemleri nasıl çözülmesi gerektiğinden bahsedeceğim. İnsanoğlunun 3 ile 6 yaşlar arasındaki büyüme ve gelişmesinin artmaya başlayıp bilişsel ilerlemesinin ve algısının geliştiği döneme ‘Okul Öncesi Dönem’ diyoruz. Bu dönemde çocukların büyüme hızı 1-3 yaş arası döneme nazaran ataklar şeklinde artarak devam eder. Fiziksel olarak hareket kabiliyeti katlanarak arttığı için yağ kütlesi azalmaya kas kütlesi de artmaya başlar. Hayal etme ve merakı oldukça artmıştır. Çevreye daha ilgilidir. Çocuklar bu dönemde kendi kendine yeme alışkanlığını kazanırlar. Bununla birlikte en fazla besin reddi de okul öncesi dönemde görülür. Okul öncesi dönem için beslenme hedefimiz çocuğun yaşına uygun olarak doğru miktarda besini doğru zaman aralıklarında alabilmesi ve bu beslenme şeklini hayatı boyunca sağlıklı olarak sürdürebilmesi için ona sağlıklı alışkanlıklar kazandırmaktır. Öncelikle anne- baba olarak şunu bilmeliyiz ki çocuğumuz ihtiyacı olandan az veya fazla yemek yemeyi tercih ediyorsa mutlaka bu davranışın bir nedeni vardır. Siz ondan istediğiniz besinleri istediğiniz miktarlarda yemesini talep ederken; çocuğunuz kendi ihtiyaç ve isteklerine göre hareket etmeyi tercih edecektir. Bu da çoğu zaman bir çatışmaya döneceği gibi gerekli sabır gösterildiği takdirde anne, baba ve çocuk arasında keyifli bir bağ oluşması ile de sonuçlanabilir. Okul öncesi dönem, çocuğun aileden ve ev ortamından ayrılarak sosyalleştiği bir dönemdir. Bu nedenle evden ayrılan çocuğunuz endişeye kapılarak yemek yemeyi reddedebilir, iştahsızlık belirtileri gösterebilir veya aşırı yemek yemek isteyebilir. Bunun sonucunda ise çocuğunuzda vitamin-mineral eksiklikleri, sık hastalanma, besin zehirlenmeleri, besin alerjileri, zayıflık, şişmanlık gibi beslenmeye bağlı sağlık sorunları gelişebilir.

              Çocuğunuzun bu dönemde beslenme tercihleri neler?

              Okul öncesi dönemi yaşayan bir çocuk, atıştırmalıkları ve çiğ sebzeleri çok sever. Sert parça etler yerine eliyle kolay yiyebileceği yumuşak köfte formunda etleri daha çok tercih eder. Genellikle pişerken dışarıya keskin koku yayabilecek soğan, brokoli, kabak, lahana gibi sebzelere karşı önyargılıdırlar. Kolay yutabildikleri yumuşak ekmek, pilav makarna gibi karbonhidrat kaynaklarını tüketmeye bayılırlar. Besinin tat ve yapısı onlar için artık çok önemlidir.

Beslenmeye bağlı sağlık sorunlarıyla başa çıkabilmek için anne- babalara öneriler…

              Öncelikle çocuğunuzun öğünleri düzenli tüketmesini sağlamalısınız. Öğün öncesinde kesinlikle yüksek yağ ve rafine şeker içeren paketli gıdaları çocuğunuza bir ödül olarak veya oyalanması için sunmamalısınız. Sağlıklı besinleri bir oyun gibi çocuğunuza anlatmalı, yemek yerken onunla vakit geçirmeli ve doğru besin tercihleri yapmasında ona yardımcı olmalısınız. Yemekleri ihtiyacına uygun servis yapmalısınız. Çünkü yüksek porsiyonlarda servis edeceğiniz yemekler eğer çocuğunuzda iştahsızlık var ise isteğini daha da azaltabileceği gibi çocuğunuz fazla yeme eğiliminde ise yüksek miktarda kalori alacağı için kilo artışına sebep olabilir. Çocuğunuzun yemeyi reddettiği besinleri ısrarla, sık tekrarlar halinde zorlayarak sunmamalısınız. Bunun yerine ilgisini daha çok çekebilecek farklı şekillerde ve sunum yöntemleri ile tüketmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca çocuğunuz sevdiği bir arkadaşının kendi reddettiği besini yediğini görür ise o besini tatmak için daha cesaretli olabilir. Özellikle anne- baba olarak sizler sabırlı ve sakin olmalısınız. Çok katı veya çok korumacı davranmak işleri biraz daha zorlaştırabilir. Çocuğunuzun besin seçimini kendi yapması için onu cesaretlendirmeli, kendi başına yemek yemesi için ona destek olmalısınız. Unutmayın ki en köklü alışkanlıklar ailede kazanılır.

 Son olarak çocuklar yağmura benzer. Onları bir kaba koymaya çalışmayın. Toprak olun...

Diyetisyen Tilbe AKIN